صفحه اصلی آرشیو پیوندها جستجو نظرسنجی
website: www.amirkhojasteh.ir | instagram: @khojasteh_ir | twitter: @Khojasteh_ir | telegram: @khojasteh_ir | aparat: aparat.com/khojasteh_ir
  • Home
  • Home
  • Home
  • Home
  • Home
  • Home
تاریخ انتشار:  15 بهمن 1392 - 6:30
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اخبار » یادداشت
یادداشت امیر خجسته / روزنامه اعتماد*
 پیش‌نویس لایحه‌دولت خالی از حمایت از احزاب
با اين حال كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با درك عميق از اهميت ويژه احزاب در كشور و لزوم توجه به آنان بلافاصله پس از انتخابات مجلس نهم و تعيين اعضاي كميسيون ها، در اولين گام اقدام به تعريف و تشكيل كميته احزاب و تشكل هاي سياسي كرد تا از اين طريق امكان بررسي شرايط و مشكلات احزاب به سرعت و راحتي انجام پذير باشد.
پایگاه اطلاع رسانی امیر خجسته؛ نفس وجود احزاب در كشور ريشه در سابقه ملي و به خصوص اسلامي كشورمان دارد. بررسي تاريخ احزاب به خصوص پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نشان دهنده فراز و نشيب هاي گوناگون و به خصوص رويش و ريزش هاي متفاوتي است كه همين موضوع، تاريخ احزاب را با چالش هاي اساسي مواجه ساخته است.

با اين حال كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با درك عميق از اهميت ويژه احزاب در كشور و لزوم توجه به آنان بلافاصله پس از انتخابات مجلس نهم و تعيين اعضاي كميسيون ها، در اولين گام اقدام به تعريف و تشكيل كميته احزاب و تشكل هاي سياسي كرد تا از اين طريق امكان بررسي شرايط و مشكلات احزاب به سرعت و راحتي انجام پذير باشد.

ما براي اين طرح جلسات متعددي با صاحبنظران مختلف برگزار كرديم. همچنين در يك اقدام ابتكاري و براي اولين بار در مجلس نهم، از نمايندگان جامعه هدف اين طرح، يعني نمايندگان دبيران تشكل هاي سياسي و احزاب نيز براي بررسي موضوع دعوت كرديم.

ما در كميسيون دنبال چند هدف و نتيجه مهم از اين طرح بوديم:
1. بازسازي جايگاه و اعتبار احزاب در شرايط سياسي كشور به عنوان حلقه رابط ميان مردم و دولت كه منظور از دولت در اينجا دولت به معناي عام و در حقيقت همان حكومت است كه شامل مجلس و دولت و قوه قضاييه و ساير بخش هاي حاكميتي مي شود.
2. افزايش نقش و اثربخشي هرچه بيشتر احزاب در مواجهه با اتفاقات سياسي
3. تقويت نقش، ساختار و اختيارات آنان
4. امكان تبديل احزاب به محلي براي پرورش استعدادها و ظرفيت هاي بالقوه نخبگان
5. تقويت ابعاد نظارتي احزاب بر عملكرد دولت ها، معتقديم اگر احزاب نقش نظارتي خود را در نظارت بر اشخاص علاوه بر تخصصي بودن، مي توان نقش بسيار عمده در نظارت داشته باشد.
6. ما در كميسيون به دنبال اين هستيم تا با تاسي به فرمايش و دستور مقام معظم رهبري(مدظله العالي) با راه اندازي حركتي عمومي در مجلس جهت مبارزه با مفاسد اقتصادي و تحقق حماسه اقتصادي كوشا باشيم. اين جنبش مبارزه با فساد نياز به ابزارهايي دارد كه از جمله اين ابزارها احزاب است.
7. نظام ما نظامي مبتني بر مردم سالاري ديني است. يكي از جلوه هاي اين مردم سالاري ديني حضور احزاب مقتدر و برخاسته از دل مردم است.
8. يكي ديگر از اهدافي كه ما در احزاب به دنبال آن هستيم، توجه به نقش نيروسازي احزاب است اميدواريم احزاب روزي به جايگاهي برسند كه بتوانند نيروهاي متخصص و در عين حال متعهد براي نظام تربيت كنند.

با توجه به اين سياست هاي كلي، نوآوري هايي در طرح جديد مصوب براي احزاب، به اين شرح ديده شد:
1. فرآيند صدور مجوز تسريع شده و كميسيون مربوطه در وزارت كشور موظف شد تا در اسرع وقت نسبت به صدور اقدام كند. اين زمان نبايد بيش از شش ماه باشد. اگر اعلام نكند وزارت كشور ظرف يك ماه بايد مجوز بدهد.
2. در بند يك ماده يك اشاره شده كه احزاب بايد با برنامه ريزي مشخص جهت حضور در قدرت يا نقد آن حاضر باشند.
3. در اين قانون به حقوق هموطنان عزير اقليت هاي ديني توجه شده و بر اساس اصل 13 قانون اساسي انجمن هاي اقليت هاي ديني كشورمان به رسميت شناخته شده است.
4. يكي از نوآوري هاي اين قانون كه در سال هاي اخير با آن به كرات مواجه بوده ايم، تعريف حقوقي نهادي حزبي به نام «جبهه» است. به دليل عدم ذكر مصاديق «جبهه» در قانون احزاب و به رغم تشكيل چندين جبهه سياسي اثرگذار در كشور، با اين حال تعريفي از «جبهه» نبوده و فعاليت آنان از نظر حقوقي داراي اشكال بود. در قانون جديد تصميم گرفتيم تا جبهه هاي سياسي رسميت پيدا كرده و به اين شكل باشندكه بايد حتما از ائتلاف احزاب داراي پروانه تشكيل شده و مراتب شكل گيري آنها به اطلاع كميسيون ماده 10 احزاب در وزارت كشور برسد.
5. در اين قانون تعاريف دقيقي براي عضو (فعال و عادي)، اعضاي موثر و ساير نهادهاي دخيل در يك حزب انجام شده است.
6. از ديگر نوآوري هاي اين قانون كه با هدف استحكام احزاب و حذف حزب هاي خلق الساعه و پيش از انتخاباتي به عمل آمده است، تعريف تقاضاي مجوز اوليه و مجوز نهايي است. مجوز اوليه به استناد ماده 3 آن، مجوزي است جهت راه اندازي دفاتر حزب و تحصيل شرايط لازم براي صدور پروانه فعاليت و برگزاري مجمع عمومي
7. براي بهره مندي هر چه بيشتر از نخبگان جامعه، علاوه بر برخي شرايط عمومي، داشتن حداقل مدرك كارشناسي يا معادل آن براي حضور به هيات موسس الزامي شده است. البته اعضاي موثر احزاب منحل شده به حكم قانون، تا پنج سال حق حضور در هيات موسس ندارند.
8. يكي ديگر از نوآوري هاي اين طرح، تعريف احزاب استاني است. سابق بر اين و در حال حاضر، بسياري از احزاب صرفا كاركرد استاني دارند و نيازي به حضور آنان در سطح ملي نيست. اگر حزبي تقاضاي مجوز ملي داشته باشد، بايد اسناد برگزاري مجامع عمومي با حضور حداقل 300 نفر از اعضاي فعال را از استان هاي مختلف كشور به همراه داشته باشد.
9. يكي از مهم ترين حقوقي كه براي احزاب در اين مطرح گنجانده شده، مربوط به تبصره يك ماده 13 آن مي باشد. در اين تبصره براي اولين بار در طول تاريخ احزاب، صدا و سيما موظف شده تا بخش خبري ويژه احزاب را راه اندازي كرده و ميزگردهاي علمي با حضور آنان تشكيل دهد. حتي در اين تبصره آمده كه اگر احزاب قصد مناظره داشته باشند، درخواست خود را بايد ارائه دهند تا تمهيدات مناسب توسط رييس سازمان صدا و سيما به عمل آيد.
10. هر گونه فعاليت اقتصادي براي احزاب به كل ممنوع شده است.
11. پيش بيني شده كه اعتباري متناسب با فعاليت احزاب به صورت عادلانه در بين آنها پخش شود.

البته در روزهاي اخير وزارت كشور نيز اقدام به تهيه لايحه يي در اين خصوص و برگزاري جلساتي با احزاب كشور داشته كه فرصت حضور در اين جلسات فراهم نشد. هر چند اصل قضيه كه از نظرات مختلف بايد استفاده كرد به استحكام قانون كمك مي كند ولي با توجه به ارسال مصوبه كميسيون به نوبت صحن علني، به دنبال اين هستيم تا با كسب وقت از مجلس محترم، چنانچه پيشنهاد مناسبي از طرف دولت ارائه شده باشد، آن را در طرح نهايي اعمال كنيم.

ما چند مشكل عمده در خصوص احزاب در كشور داريم:
1. احزاب استحكام ساختاري و عملكردي نداشته و صرفا در ايام انتخابات فعال مي شوند.
2. وضعيت حمايت مالي از احزاب شفاف و عادلانه نيست.
3. فرهنگ حزب پذيري و فعاليت حزبي در كشورمان بسيار پايين است، به نحوي كه عضويت در حزب يا فعاليت در آن، حتي در برخي ادارات كه توسط قانون منع نشده اند، به نوعي ممنوع بوده و برخلاف قانون از آنها خواسته مي شود كه در احزاب فعاليت نداشته باشند.
4. به دليل تشكيلات غيرمنسجم احزاب، اعتماد حاكميت نيز به احزاب مناسب نيست.
5. احزاب نقش تاثيرگذاري در نقد قدرت ندارند، يعني معتقدم كه احزاب علاوه بر اينكه بايد به نقد قدرت بپردازند، بايد از «قدرت نقد» نيز برخوردار باشند، يعني پايه هاي آموزش اعضا و سطح سواد سياسي و تحليلي آنان به حدي باشد كه توان نقد داشته باشند.
6. احزاب در سياست هاي كلان به خصوص در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادي و تحقق اهداف نامگذاري سال ها توسط مقام معظم رهبري، نقش موثري نداشته اند.

پيش نويس لايحه يي كه توسط وزارت كشور تهيه شده است، توسط مشاوران محترم كميسيون برمي گردد. تفاوت چنداني مابين نظريات مطرح شده وجود ندارد، فقط مي توان گفت كه اصول كلي و شكلي قانون نويسيدر طرح تصويب شده در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور، بيشتر و اصطلاحا حقوقي تر رعايت شده است.

برخي تفاوت ها عبارتند از:

1. در لايحه دولت زمان رسيدگي به تقاضاي متقاضيان تاسيس حزب، به 3 ماه كاهش يافته است.
2. اعتبار مجوز اوليه در لايحه دولت به شش ماه كاهش يافته كه مناسب نمي باشد.
3. در ماده 10 پيشنهادي از سوي دولت، نماينده دبيران كل احزاب سياسي براي عضويت در كميسيون ماده 10 حذف شده كه اين امر با روح اعتماد به احزاب كاملادر تناقض است. همچنين نماينده وزارت اطلاعات نيز كه نقش مهمي در تسريع صدور پروانه ها مي تواند باشد، حذف شده و اقدام مناسبي نيست.
4. حق برگزاري مناظره توسط احزاب در صدا و سيما و پخش عمومي آن، توسط دولت حذف شده است، كه اين هم مغاير با روح تقويت احزاب مي باشد.
5. در تعريف دولت اشاره يي به فعاليت هموطنان محترم اقليت هاي ديني نشده و اين يك ضعف مي باشد. به هر حال مي توان گفت طرح مصوب توسط كميسيون جامع تر و كامل تر و با تكيه بر اعتماد به احزاب تهيه شده است و هر چند كه لايحه پيشنهادي دولت بر گرفته از همين طرح است، ولي با اين حال لازم است تا مواردي كه توسط دولت حذف شده، در جهت حمايت از احزاب در قانون باشد.در لايحه پيشنهادات دولت هيچ موضوع جديد يا اضافه يي در راستاي حمايت از احزاب اضافه نشده است و قطعا اين موضوع مغاير با سياست هاي دولت محترم جديد كه همواره بر تقويت و گسترش احزاب تاكيد دارد، است.



* رييس كميسيون شوراها و امور داخلی کشور
در آیینه رسانه ها
 خانه ملت | قوا برای اجرای طرح «اعاده اموال نامشروع» مقتدرانه وارد شوند
 مهر | وزیر بهداشت زمان‌بندی اتمام پروژه‌های درمانی همدان را مشخص کند
 جهان نيوز | خجسته: قوه قضائیه باید با غارتگران بیت‌المال برخورد کند
 رويداد ۲۴ | خجسته: ۷ هزار میلیارد به اقشار آسیب پذیر تخصیص یافت
 عصر ايران | خجسته: ۷ هزار میلیارد تومان به اقشار آسیب پذیر تخصیص یافت
 اعتماد آنلاین | خجسته: احزاب سیاسی سوپاپ اطمینان افکار عمومی شوند
 همدان نیوز | خجسته: اعتراضات مردمی از طریق احزاب بیان شود
 خانه ملت | خجسته: مطالبه گری مردم از مسئولان حق ملت است
 خانه ملت | خجسته: فساد نهادینه شده عامل نارضایتی مردم است
 نسخه pdf شماره ۱۵۶ نشریه "چشم انداز همدان"
 خانه ملت | خجسته: بنیاد شهید ۳۰ هزار سند تخلف دارد
 خانه ملت | خجسته: شورا و شهرداری وارد مسائل جناحی نشوند
 خانه ملت | دولت برای کاهش هزینه‌های خود در بودجه ۹۷ برنامه‌ای ندارد
 جام جم | تذکر به رئیس‌جمهور درباره نیروهای بانک مرکزی
 خرداد | خجسته: واردات خودرو به نام زنی که نان شب ندارد!
 فرارو | خجسته: واردات خودرو به نام زنی که نان شب ندارد!
 تيك | امير خجسته: واردات بنز و پورشه، به نام زنی که نان شب ندارد!
 روزنامه آفتاب یزد | خجسته: واردات پنج هزار خودرو قاچاق به نام یک خانم
 پایشگر | اسناد تخلفات و قاچاق کانتینرها در اختیار رسانه ها قرار می گیرد
 اعتماد آنلاین | خجسته: ورود ۷۰ تا ۹۰ درصد قاچاق از طریق مبادی رسمی
 تصویر روز | ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق به کشور
 ساجدخبر | خجسته: اختلاس‌گرانِ «سرمایه»، «دی» را هم غارت کردند
 صيدنیوز | خجسته: اختلاس‌گرانِ «سرمایه»، «دی» را هم غارت کردند
 سیمرغ | اختلاس گران بانک سرمایه بانک دی را هم غارت کردند
 خبر فوري | خجسته خبر داد: بی‌اعتنایی مسئولان گمرک به قاچاق کالا
 خبر فوري | واردات 600 خودرو پورشه و بنز به نام "مریم دو سر دهلیز"
 روزنامه نصف جهان | خجسته خبر داد: ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق
 روزنامه عصر اقتصاد | توضیحات خجسته درباره فساد گسترده در گمرک
 همدان نیوز | خجسته: بی‌اعتنایی مسئولان گمرک به قاچاق کالا
 تبيان | پشت پرده قاچاق خودروهای لوکس و ظروف کریستالی
 ملايري ها | واردات 5 هزار و 362 خودروی لوکس قاچاق
 پایشگر | خجسته خبر داد: ورود ۵۳۶۲ خودروی لوکس قاچاق
 پایشگر | رونمایی از اختلاس‌های جدید در دو بانک فرا بورسی
 تيك | ورود‌ هزاران کانتینر کالای قاچاق از مبادی رسمی
 اخبار بانك | خجسته: اختلاس‌گران «سرمایه»، «دی» را نیز غارت کردند
 بانك مردم | خجسته: غارتگران بانک دی، شرکاء اختلاس بانک سرمایه
 بانك مردم | اختلاس ۵۰۰ میلیاردی از صرافی بانک دی
 تجارت نيوز | غارت‌گران بانک دی، اختلاس‌گران بانک سرمایه
 اقتصاد آزاد | افشاگری از اختلاس چندهزارمیلیاردی ۳۱ نفر در نظام بانکی
 خبر فوري | خجسته: اختلاسگران بانک دی و سرمایه مشترک بودند
 هم اندیشی | بخور بخور چند هزار میلیاردی ۳۱ نفر در نظام بانکی
 اعتماد آنلاین | انتقاد از عملکرد ضعیف خانه احزاب به جهت اقدامات بدون برنامه
 نسخه pdf شماره ۱۵۵ نشریه "چشم انداز همدان"
 ایران آنلاین | معاون رئیس‌جمهوری: پرونده ثبت جهانی هگمتانه تهیه می‌شود
 میراث آریا | دیدار نماینده همدان با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی کشور
 شهردارآنلاين | مدیران به بازار شایعات کاوشهای میدان امام همدان پایان دهند
 ايسنا | مدیران به بازار شایعات کاوشهای میدان امام همدان پایان دهند
.:: کلیه حقوق مادی و معنوی نزد وب سایت امیرخجسته نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند محفوظ می باشد ::.
پست الکترونیک: info@amirkhojasteh.ir
طراحی و تولید: « رایان راد »